keskiviikko 9. heinäkuuta 2014

Kyllä elämässäni tapahtuu ...


Viime perjantaina isäni voi huonosti, ja äitini (ihme kyllä osaa vielä) lähetti viestin, jossa kysyi,
onko autoa käytettävissä. Ja oli, menin ennen töihin lähtöä, käymään. Oli voinut huonosti.

Isä vietiin ensin terveyskeskukseen ja aika pian sen jälkeen sai lähetteen sairaalaan. Keskeytin
työt,hain isän ja äidin terveyskeskuksesta ja vein sairaalaan. Isä ei halunnut minun jäävän, luuli että pääsee saman tien kotiin.

Ei päässyt, vasta eilen maanantaina haettiin laihtunut ja pelokkaan näköinen isäni kotiin.

Menin perjantai illaksi mökille, kun sattui olemaan isännän syntymäpäivä. Mutta ajatukseni oli koko ajan muualla...

Äidin kanssa tuli vietettyä enemmän aikaa, käytiin ajelulla, mm. viemässä isännälle ruokaa mökille, hänellä kun alkoi kesäloma, myös hautausmaalla käytiin rakkaiden haudoilla putsaamassa hautakiviä sekä nyppimässä kukkia.

Olen aivan vakuuttunut siitä, että isän kroppa on ihan uupunut, ensin luultiin kyse on rytmihäiriöstä ja nyt epäillään sepelvaltimotukoksesta. Lääkäri on vain ymmällään, kun isä ei tupakoi eikä käytä alkoholia. Käytti viimeksi, kun pääsin ylioppilaaksi vuonna 1978.

Isä oli itse pistänyt polvensa piikkiin, kun oli voinut huonosti, ja sai suureksi yllätyksekseen kuulla, sydämen temppuilleen. Itse olen vakuuttunut siitä, että isäni on täysin uupunut äidin sairauden takia. Herra Alzheimer on uuvuttanut isäni, tästä olen ihan varma. Äidin suuntavaisto sairaalassa on ihan olematon, seuraa minua perässä, haluaa etten huomaisi ettei äiti löydä itse isän huoneeseen.

Suurta iloa ja tukea olen saanut isän siskolta sekä serkulta. Surullista vain tässä on nyt se, ettei minulla eikä pojallanikaan ole sisaruksia. Tämä nyt vain pitää kestää, ja ottaa kaikki vastaan, mitä elämä meille nyt tarjoaa.

Nyt kesä, ehkä toivon mukaan, menee helpommin, jos asuvat mökillä mutta ennen syksyä puhun isälle, jos hankittaisiin kotiapua kotiin. Muistihoitajan tai -lääkärille pitää nyt  minun varata ajan.
He voivat kartoittaa mitä kaikkea apua on saatavilla.

Tämmöistä kuuluu,

Pionin tytär

Jk. Vien heidät mökille nyt tänään klo 12, ja isäntäkin on siellä, jos apua tarvitaan.

Sama


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti